Сервіс Street View, що дозволяє віртуально гуляти по вулицях великих міст, був запущений в 2007 році. За п’ять років Google змогла оцифрувати вулиці більш ніж 3000 міст в 43 країнах. Популярність проекту надихає на незвичайні твори безліч фотографів і художників.
Спеціальні «гугломобили» і інша техніка проїхали більше 5 мільйонів кілометрів по різних дорогах, відображаючи все на своєму шляху. У Street View потрапили навіть найвіддаленіші куточки планети, приміром, Антарктика.
Велетенський архів знімків народив цілий світ віртуальних образів, який сильно вплинув на нове покоління фотографів. Критики скаржаться на те, що все більше і більше фотографів починають використати знімки з Street View у своїх роботах. За своєю суттю знімки, зроблені Google, не є витворами мистецтва, у них прикладна мета — показати користувачам місця, які вони можуть відвідати. Ці фотографії не коментують навколишній світ, не переробляють його, а показують таким, яким він є, вважає Time.
Знімки робляться роботами, які не знають, що таке мистецтво. Фотографи надають зображенням з Street View художню цінність, вони ретельно відбирають зображення, довго блукаючи по віртуальному світу, і обробляють їх тисячами різних способів.
«У ‘сирому’ вигляді ці знімки зазвичай бувають дуже нудними», — говорить Ведмедик Хенер, один з фотографів, що використовують у своїй творчості Street View. — Я обрізую фотографії, додаю на них різні форми, деталі, кольори. Вони трансформуються в щось, що може бути прекрасним, огидним або привабливим. Я упевнений, що якщо в майбутньому Інтернет залишиться таким же вільним, як зараз, то вже через десять років фотографічні роботи на основі Street View будуть так само популярні, як класичні».
Можливо, що технологія Street View буде підхоплена художниками і фотографами набагато раніше, ніж через десять років. Світ мистецтва вже зараз прийняв її захоплено. Приміром, фотограф Даг Рикард зробив собі ім’я на обробці «гугловских» фотографій неблагополучних районів США. Минулого року його виставка «Нова картина Америки» була виставлена в Нью-йоркському музеї сучасного мистецтва. У замітці в Guardian, присвяченій цій виставці, журналіст пише: «Будь-які сумніви в художній цінності цих робіт безпідставні. Фотографії Рикарда показали всьому світу, що цей новий спосіб творити цілком перспективний».
Рикард розповів, що для того, щоб відібрати 80 фотографій для виставки, йому довелося зробити більше 10 000 скриншотів Street View. «Головна різниця між моєю роботою і традиційною фотографією полягає в тому, що світ, зафіксований Google, застиг в нерухомості. Це дуже мене надихає, напевно тому я впродовж чотирьох років провів за роботою майже 1000 годин, щоб відібрати і обробити ці фотографії».
Інший фотограф, Джон Рафман, підходить до зроблених Google фотографій з іншого боку, він бачить, передусім, соціальну тематику. «Потенціал цих фотографій виходить від того, що, коли щось застигло, зафіксоване навіки, це вже неможливо приховати», — міркує він. — Я відчуваю цю напругу між роботом, що робить знімки і живою людиною, яку перервали під час якоїсь справи. Ця напруга є суттю мого проекту. Багато хто вважає, що технології міняють нашу свідомість, але я думаю, що вони є лише його відображенням».
Клемент Вала будує свою творчість на помилках і Глюку, який відбувається при автоматичному фотографуванні місцевості. Він роздруковує їх на листівках. «Google постійно оновлює свої знімки, виправляє їх, так що фото з моїх листівок вже навряд чи знайдеш в мережі, ось чому вони цікаві», — говорить він.
Street View робить вплив на традиційну фотографію і навіть на суміжні форми мистецтва. Приміром, Мануель Васкес робить фотографії самостійно, а потім додає в них елементи інтерфейсу сайту. У такій манері був виконаний його проект «Самотній натовп», що досліджує емоційну дистанцію між незнайомими людьми в натовпі. «Інтернет змінив наше сприйняття міста, технології зруйнували рамки простору і часу. Це як прогулянка без місця призначення, кожен клик переносить нас в новий час і простір», — говорить він.
Кількість фотографів, що використовують матеріал Google у своїй творчості, продовжує рости. У статті були згадані лише деякі з них. Досі не ясно, як саме технології вплинуть на мистецтво фотографії і сприйняття реальності за межами віртуального світу. Цілком можливо, що ми стоїмо на порозі народження нового виду синтетичного мистецтва. Яким він буде — покаже час.